Hawaii Big Island

Zoals de naam al doet vermoeden is Big Island het grootste eiland van de Hawaïaanse eilanden. Op de afbeelding zie je - in het rood - hoe groot het eiland is, ten opzichte van de rest van de Hawaïaanse eilanden. De originele naam voor dit eiland is eigenlijk Hawaii maar, omdat de staat dezelfde naam draagt, heeft dit eiland als bijnaam "Big Island" gekregen. Onze vakantie Eiland hoppen Hawaii begon met vier dagen op dit grote eiland.

Grootste vulkaan ter wereld

Het hele eiland is gevormd door vijf schildvulkanen, waaronder de Mauna Loa. De 4.170 meter boven zeeniveau zijn maar het topje van deze vulkaan. Tussen het wateroppervlak en de zeebodem zit om te beginnen 5 kilometer hoogteverschil en door het enorme gewicht van de Mauna Loa wordt de bodem van de zee ook nog eens 8 kilometer ingedrukt. Van basis tot top komt de totale hoogte van de Mauna Loa op ongeveer 17 kilometer! Qua oppervlakte beslaat deze vulkaan 5.271 km² en dit is ongeveer 50% van de totale oppervlakte van Big Island. Het volume is maar liefst 80.000 km³ en met deze indrukwekkende cijfers is de Mauna Loa de grootste vulkaan ter de wereld. Bron: USGS.

Aantal dagen bepalen

Eén van de lastigste zaken, tijdens de voorbereiding van de reis, vonden wij om het aantal dagen per eiland te bepalen. Er is op Big Island genoeg te zien en te beleven om een vakantie van een paar weken te vieren, maar uiteindelijk waren we tevreden met onze keuze om 4 dagen voor de bezienswaardigheden van dit eiland uit te trekken.

Bezienswaardigheden Big Island - Hawaii

Wat is er allemaal te doen op Big Island?

Volcanoes National Park

De populairste bezienswaardigheid van Big Island is zonder enige twijfel "Hawaii Volcanoes National Park". We hebben vrijwel een volle dag uitgetrokken voor een bezoek aan dit Nationaal Park. Op de heenweg (vanuit Captain Cook) zijn we alleen even gestopt bij Black Sand Beach, om te kijken of we Turtles konden zien.

In 1 dag kun je niet alles zien en alle wandelroutes bewandelen, maar voor ons was een dag voldoende om een goede en mooie indruk te krijgen van dit park. Meer over Hawaii Volcanoes National Park

Punalu'u Black Sand Beach Park

Onderweg van Captain Cook naar Volcanoes National Park hebben we een stop gemaakt bij Punalu'u Black Sand Beach Park. In onze ogen niet een ideaal strand om te zwemmen, maar je kunt er soms Turtles spotten. Of ze waren er niet, of we hebben niet goed gekeken, maar we hebben hier helaas geen Turtle gezien.

Waipio Valley Lookout Honokaa

Zoals je op de foto kunt zien was het weer op dat moment niet geweldig, maar je hebt vanaf het Waipio Valley uitkijkpunt een adembenemend uitzicht. Op deze locatie zijn scenes van de film Waterworld opgenomen. Een andere filmlocatie op Big Island voor deze film, met in de hoofdrol Kevin Costner, is Kawaihae Harbor.

Pu`uhonua O Hōnaunau en Two steps

Een bezoek aan Pu`uhonua O Hōnaunau National Historical Park en snorkelen bij Two Steps zijn ideaal met elkaar te combineren. Dit historisch park bezoeken kost relatief weinig tijd (1 - 2 uur) en het is een leuke bezienswaardigheid.

Snorkelen in de baai

Een ideale locatie om te snorkelen vind je vlakbij het historisch park. Two Steps ligt in een baai, Honaunau Bay, waardoor de zee hier relatief rustig is. Daarnaast kun je hier, met dank aan de Two Steps, eenvoudig in en uit het water komen en er is veel te zien tijdens het snorkelen.

Bijzondere belevenis

"Vanaf het strand zag en hoorde ik iets in de verte maar kon het niet thuisbrengen..."

Nieuwsgierig, naar wat ik dan had gehoord en gezien in de verte, besloot ik om er een eindje naartoe te zwemmen. Eenmaal iets dichterbij zag ik twee dames die steeds onder water doken en dol enthousiast met elkaar communiceerden, maar het werd me niet duidelijk waarover.

Nietsvermoedend besloot ik snorkelend terug te zwemmen naar het strand en wat me toen overkwam kan ik niet goed in woorden uitdrukken, maar doe hierbij toch een poging;

Er zwommen uit het niets 5 dolfijnen op een rij onder me door en daar schrok ik in eerste instantie van. "Had ik nu echt dolfijnen in het wild gezien?". Watertrappelend in het water keek ik om me heen en zag niets..., totdat er opeens een dolfijn uit het water opsprong op enkele meters van me vandaan. Dat gevoel is met geen pen te beschrijven, de beelden staan nog altijd op m'n netvlies.

Later maakten de dolfijnen diverse sprongen rondom me, deden kunstjes en zwommen nog een aantal keren onder me door, terwijl ik terug zwom richting strand. Zelf deed ik niets, behalve kijken en genieten***. Weer aangekomen op het strand ben ik een tijdje sprakeloos geweest, wat was dat een bijzondere belevenis!

Thuisbasis voor dolfijnen

Dolfijnen gebruiken deze rustige baai graag als thuisbasis. Wanneer je vlakbij het strand gaat snorkelen dan ontdek je ze waarschijnlijk niet. ***Ik moedig niemand aan om actief op zoek te gaan naar dolfijnen, dit is bij wet ook verboden!

Keone'ele Cove

Tussen Pu`uhonua O Hōnaunau en het strand van Two Steps is ondiep water, Keone'ele Cove. Hier kun je vrijwel altijd Turtles spotten, het is een rustplaats voor deze mooie dieren. Zoals je op de foto kunt zien moet je wel even goed kijken. Als je er eenmaal eentje gezien hebt dan weet je waar en hoe je moet kijken en dan zie je er steeds meer. Hou er wel rekening mee dat de Turtles beschermde dieren zijn en dat je minimaal 15 feet (zo'n 4,5 meter) afstand moet houden.

Shoppen en eten in Kona

Kona heeft een leuk en gezellig centrum. Naast veel restaurants en bars kunnen liefhebbers van shoppen hun hart ophalen in de vele winkeltjes van Kona Inn Shopping Village.

Stranden Big Island

Last but not least zijn de stranden van Big Island natuurlijk ook bezienswaardigheden. Naast de zwarte vulkanische stranden zijn er ook prachtige gele zandstranden. Hiernaast een foto van Waialea Bay Beach, een mooi, klein en fijn zandstrand, waar je ook goed kunt snorkelen als de zee kalm genoeg is.

Overnachten op Big Island

Je kunt voor de gebaande paden kiezen en overnachten in een resort, maar het kan ook anders en goedkoper. Overnachten op Big Island hoeft niet duur te zijn!

Eerste ervaring met AirBnB

Via AirBnB vonden we een Coffee Farm die een kamer met eigen terras en barbecue aanbood, Bebo's Bunkhouse - Kona Coffee Farm. Het was onze eerste ervaring met AirBnB en het is ons prima bevallen om via dit platform een kamer te zoeken en te boeken. Locals kunnen je vaak een heleboel vertellen en zo ook Bebo en zijn vrouw Karen. Naast koffie verbouwen ze verschillende soorten fruit, waar we gratis gebruik van konden maken.
Hier hebben we ook ontdekt hoe een ananas groeit ;-) We hebben erg genoten bij Bebo en Karen en als we nog een keer terugkomen op dit eiland dan overnachten we hier graag weer!

Van eiland naar eiland met Multi-city vliegtickets

Na 4 mooie dagen op Big Island vertrekken we met een Cessna 208B van Mokulele Airlines naar onze volgende bestemming van het eilandhoppen: Maui. Om van het ene naar het andere eiland van Hawaii te komen hebben we Multi-city vliegtickets geboekt via de website van Orbitz. De vluchten van Los Angeles naar Big Island en van Oahu weer terug naar Los Angeles hebben we via vliegtarieven.nl geboekt. De Multi-city mogelijkheid van Orbitz is erg handig wanneer je meerdere eilanden van Hawaii gaat bezoeken.

Kies zelf een tijd om te vertrekken

Nog een pluspunt van Orbitz is dat je een vertrektijd kunt aangeven, bij het zoeken naar vliegtickets, waardoor je zelf meer controle hebt over je dagindeling en planning van de reis.

Reizen door Amerika

Gratis reisadvies ontvangen?
Ontvang een gratis reisgids
Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief Contact